افزایش بیش از ۶۵ درصدی حقوق فرهنگیان از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹

تاریخ انتشار: 01 شهریور 99- 15:20 0

وزیر آموزش و پرورش از افزایش بیش از ۶۵ درصدی حقوق فرهنگیان از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹ خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش افق تحلیل، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: فرهنگیان نیز علاقه‌مند هستند همانند دانشگاهیان متناسب با صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی خود در درجات مختلف طبقه‌بندی شوند؛ در دانشگاه استاد، استادیار و دانشیار داریم اما معلم یک واژه منحصر بوده و معلمان هم سوابق و تجربیات آموزشی و تحصیلاتی متفاوتی دارند لذا انتظار دارند که این موارد در موقعیت شغلی آنها لحاظ شود و البته این یک خواسته مهم و برحقی است که هم قانون برای آن تصریح کرده و هم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تأکید قرار گرفته است.

وی به آیین‌نامه رتبه‌بندی مصوب هیأت وزیران اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه، معلمان و همه شاغلان رسته آموزشی در آموزش و پرورش متناسب با صلاحیت‌های عمومی، حرفه‌ای و اختصاصی خود در رتبه‌های یک تا پنج قرار می‌گیرند و متناسب با رتبه خود از مزایای متفاوتی استفاده خواهند کرد که البته این آیین نامه در پاسخ به مطالبات فرهنگیان از مهرماه سال ۹۸ اجرایی شد.

* افزایش بیش از ۶۵ درصدی حقوق فرهنگیان از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹

حاجی میرزایی با اشاره به افزایش حقوق فرهنگیان در اسفند، بیان کرد: با تصویب هیأت وزیران در اسفند سال ۹۸ بخش اداری و آموزشی آموزش و پرورش مشمول افزایش تا ۵۰ درصد فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری شدند و چون بخش اداری تاکنون از این افزایش استفاده نکرده بود، حقوق به خوبی افزایش داشت اما اجرای رتبه‌بندی بر اساس همین قانون بود و معلمان استفاده کرده بودند.

وی ادامه داد: در نهایت اینکه افزایش حقوق اداری و آموزشی صورت گرفت و همه فرهنگیان در یک نقطه تا ۵۰ درصد فصل دهم قانون خدمات کشوری برای افزایش حقوق مشترک شدند؛ البته مشاغل اداری یک فوق العاده ویژه هم داشتند که مشاغل آموزشی در آموزش و پرورش شامل آن نبودند که ما این را هم از خردادماه ۹۹ در احکام معلمان عملیاتی کردیم و مجددا معلمان متناسب با امتیازت در نظر گرفته شده برای آنها در رتبه‌های یک تا پنج قرار گرفتند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش بیش از ۶۵ درصدی حقوق فرهنگیان از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹، گفت: برخی فرهنگیان از ما گلایه می‌کنند که حقوق شاغلان بقیه دستگاه‌ها هم اضافه می‌شود اما خیلی رسانه‌ای نمی‌شود اما برای ما فرهنگیان اعلام می‌شود؛ این حرف درستی است اما این موضوع همیشه به عنوان مطالبه از ما پرسیده می‌شود و ما هم ناگزیر به پاسخ هستیم.

* تحویل 500 واحد مسکونی به فرهنگیان فاقد مسکن تا پایان امسال

حاجی‌میرزایی درباره تأمین معیشت معلمان در حوزه مسکن، گفت: ما به فرهنگیان سراسر کشور اعم از شاغل و بازنشسته فراخوان دادیم که هر کسی واجد شرایط خانه‌دار شدن است، ثبت‌نام کند که 330 هزار نفر ثبت نام کردند. وزارت راه و شهرسازی شرایط ۷۵ هزار نفر از فرهنگیان را تأیید کرد و البته بررسی‌ها ادامه دارد و ممکن است تعداد دیگری به این جمع اضافه شوند.

وی با اشاره به مشخص شدن مکان و شهر واحد مسکونی حدود ۲۰ هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان عنوان کرد: بین ۳۰ تا ۹۰ درصد این واحدها هم احداث شده و به من نوید داده‌اند که تا تعداد ۵۰۰ واحد را پایان سال ۹۹ تحویل دهند.

* اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان وام کم بهره به فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش از اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان وام کم بهره به فرهنگیان توسط بانک ملی خبرداد و افزود: به هر فرهنگی که قصد شرکت در این طرح مسکن را داشته باشد ۵۰ میلیون تومان و به زوج فرهنگی دو وام تعلق می‌گیرد و البته اولویت ما بازنشستگان، زوج‌های فرهنگی و زنان سرپرست خانوار و بعد بقیه فرهنگیان هستند.

وی با اشاره به افزایش تعداد خدماتی که مشمول بیمه فرهنگیان می‌شوند، ادامه داد: علاوه براین، تعداد مراکز ارائه کننده خدمات درمانی را افزایش و زمان پرداخت هزینه درمان به مراجعه کنندگان را هم به یک هفته کاهش دادیم.

* ارائه حدود حدود ۲ هزار برنامه آموزشی 

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه کرونا بزرگترین وقفه آموزشی را در دنیا ایجاد کرد، گفت: طبق اعلام یونسکو، در شرایط کرونا بیش از یک میلیارد نفر در حال تحصیل، از رفتن به مدرسه یا دانشگاه محروم شدند و این نگرانی ایجاد شد که خطر بازماندگی از تحصیل وجود دارد اما ما با روش‌های متعدد و شعار «مدرسه تعطیل است، آموزش تعطیل نیست» آموزش‌ها را ادامه دادیم.

وی، کارنامه جمهوری اسلامی ایران از حیث سرعت، کیفیت و تنوع واکنش نسبت به کرونا را قابل قبول خواند و ادامه داد: ما کمتر از یک هفته پس از تعطیلی مدارس شروع به آموزش‌های زنده تلویزیونی کردیم و حتی تا 40 نوبت آموزشی در شبکه‌های مختلف آموزشی ارائه می‌شود و در نهایت حدود ۲ هزار برنامه آموزشی ارائه شد.

این مقام مسؤول در وزارت آموزش و پرورش گفت: تلویزیون 97.3 دهم نفوذ داشت و در تلوبیون هم بارگذاری شده بود و برنامه‌ها بیش از 27 میلیون بار دانلود شده بود اما یک اشکال وجود داشت که نمی‌دانستیم آیا همه دیده‌اند و اگر اشکالی داشتند، چگونه پاسخ بگیرند.

وی اضافه کرد: برخی معلمان به صورت خودجوش از فضای مجازی داخلی و خارجی برای آموزش استفاده کردند اما این آموزش‌ها پراکنده بود و ما اشرافی نداشتیم و نمی‌دانستیم چه کسی و کجا انجام می‌شود و آیا استانداردهای ما رعایت می‌شود؟

* حضور 11.5 میلیون دانش‌آموز در «شاد»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شبکه «شاد» به عنوان شبکه بومی، سراسری و تعاملی در ابتدا اشکالاتی داشت، اظهار کرد: بیش از 11.5 میلیون دانش‌آموز، همه مدیران و همه معلمان و ۲ میلیون نفر از اولیای دانش‌آموزان به این شبکه پیوستند. قالب اصلی پیام‌رسانی بود اما باید خدمات آموزشب ارائه دهد

وی ادامه داد: ما در روزهای پایانی سال به دانش آموزانی که به شبکه آموزش و شبکه شاد دسترسی نداشتند، بسته‌های آموزشی تحویل دادیم و در روستاهای کم جمعیت ۱۱ استان هم آموزش‌ها حضوری برگزار شد و یک دوره یک ماهه رفع اشکال گذاشتیم تا دانش‌آموزانی هم که اشکال درسی دارند به مدارس مراجعه کردند که 20 درصد دانش‌آموزان در روستاها و 15 درصد شهرها و بیشتر در دوره ابتدایی بودند.

حاجی‌میرزایی درباره امتحانات هم گفت: دو پایه تأثیرگذار داشتیم که پایه نهم و دوازدهم بود که امتحانات با رعایت پروتکل‌ها به صورت حضوری برگزار شد و اصرار این بود که محتوا را کم نکنیم و ارزش سال تحصیلی را کاهش ندهیم.

* نحوه آغاز سال تحصیلی در 15 شهریور

حاجی‌میرزایی با اشاره به آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور در سراسر کشور، گفت: اصل بر این است که هر جا امکان دارد، کلاس‌ها حضوری برگزار شود؛ از این رو کلاس‌های درس در ۳۵ درصد از مدارس کشور که زیر ۵۰ نفر دانش آموز دارند که تعداد دانش‌آموزان 500، 600 هزار نفر است با رعایت پروتکل‌ها، حضوری برگزار می‌شوند؛ کلاس‌های با جمعیت بیشتر دانش آموزان را هم زوج و فرد می‌کنیم اما برای مواردی که امکان برگزاری کلاس حضوری نباشد، برنامه‌های درسی را از تلویزیون ارائه خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه تمام مدارس ما در ابتدای شهریور به شبکه ملی اطلاعات وصل می‌شوند، گفت: برای پهنای باند هم اعلام نیاز کردیم و قول دادند که تأمین شود.

حاجی میرزایی تأکید کرد: هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل محروم شود لذا هیچ الزامی برای استفاده از بستر مجازی و گوشی هوشمند نیست و ما موظفیم که آموزش‌ها را به طرق مختلف ارائه کنیم.

انتهای پیام/


منبع: فارس

دیدگاه خود را در مورد این نوشته بنویسید.