جزئیات رایزنی مهم پاشینیان و نماینده اتحادیه اروپا درباره تعیین مرزهای ارمنستان و آذربایجان

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین: بر اساس گزارش سرویس مطبوعاتی کابینه وزرای ارمنستان، طرفین در این دیدار همچنین در مورد وضعیت موجود در این منطقه و مذاکرات درباره پیمان...

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین:

بر اساس گزارش سرویس مطبوعاتی کابینه وزرای ارمنستان، طرفین در این دیدار همچنین در مورد وضعیت موجود در این منطقه و مذاکرات درباره پیمان صلح ارمنستان و آذربایجان گفت‌وگو کردند.

«تویو کلار» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور قفقاز جنوبی خاطرنشان کرد که این اتحادیه به طور کامل از روند مذاکرات ارمنستان و آذربایجان برای توافق جامع و پایدار بر اساس «اعلامیه آلماتی» در سال ۱۹۹۱ حمایت می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تداوم سیاه‌نمایی غرب علیه دفاع مشروع ایران دربرابر اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

طبق این گزارش، مقامات ارمنستان در حال مذاکره با آذربایجان درباره امکان آغاز [روند] تعیین مرز در منطقه «تاووش» هستند.

در همین حال نخست‌وزیر ارمنستان اظهار داشت: مرزبانان روسیه پس از تعیین مرز و تحدید حدود، منطقه مرزی استان تاووش ارمنستان را ترک خواهند کرد.

پاشینیان گفته بود: «این بدان معناست که ما خط درگیری نداریم بلکه یک مرز داریم و مرز نشانه صلح است. این موضوع همچنین به این معنی است که مرزبانان ارمنستان و آذربایجان همکاری خواهند کرد و می‌توانند به تنهایی از مرز محافظت کنند.»

درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از ۲ طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمین‌های خود در قره باغ که نزدیک به ۳۰ سال تحت اشغال قرار گرفته بود را آزاد کند.

این درگیری‌های نظامی با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به پایان رسید و دولت باکو در پی این پیروزی اجرای برنامه گسترده بازسازی را در مناطق آزاد شده، آغاز کرد.