برای مشارکت‌دادن مردم در تولید، دولت نباید رقیب بخش خصوصی شود

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین: گروه سیاست افق تحلیل‌آنلاین: مشارکت مردم در امر تولید موضوعی مهم است که حالا و بعد از فرمایشات اخیر رهبری باید در دستور کار...

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین:

گروه سیاست افق تحلیل‌آنلاین: مشارکت مردم در امر تولید موضوعی مهم است که حالا و بعد از فرمایشات اخیر رهبری باید در دستور کار تمام مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد اما با چه سازوکاری می‌تواند در تحقق این مهم حرکت کرد؟

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، فعال سیاسی، درباره این موضوع به «افق تحلیل‌آنلاین» گفت: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نظام اقتصادی را به سه بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تقسیم کرده است. حالا موضوع این است که دولت نباید خود به عنوان تاجر در امر اقتصاد دخالت کند اما حتما باید حمایتگر باشد تا بخش خصوصی بتواند به کارش ادامه دهد. در دنیا ثابت شده است که دولت‌ها تاجرهای خوبی نیستند».

او ادامه داد: «اینکه بانک‌ها به بخش‌های تولیدی وام ندهند یا دولت وام‌دادن بانک‌ها را محدود کند باعث می‌شود که تولیدکننده عملا زمین بخورد زیرا جنسی که تولید می‌کند شش ماه طول می‌کشد تا به فروش برسد اما در این شش ماه باید حقوق کارگران و همه هزینه‌ها را پرداخت کند. خب تولیدکننده وام می‌گیرد، کارش را پیش می‌برد و به تدریج وام را به بانک پس می‌دهد. حالا اگر از تولیدکننده حمایت نشود و دولت خودش به عنوان رقیب بخش خصوصی وارد میدان شود، طبیعی است که بخش خصوصی زمین می‌خورد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند که مردم به میدان آیند یعنی باید از مردم حمایت شود تا بتوانند سرمایه خود را در مسیر تولید قرار دهند. دولت و همه مسئولان ذی‌ربط باید سیاست‌گذاری رهبری انقلاب را هر چه سریع‌تر در دستور کار دهند و باید سریعا دستگاه‌ها بیایند و برنامه‌های خود را ارائه دهند».

یوسفیان ملا در پایان گفت: «از سوی دیگر اگر بناست خصوصی‌سازی شکل بگیرد نباید مانند گذشته خصوصی‌سازی‌ها به نوعی خصولتی‌سازی باشد؛ یعنی ظاهر امر خصوصی‌سازی باشد اما در نهایت واگذاری‌ به نهادهایی باشد که در واقعیت دولتی‌اند که مشکلاتی مانند کارخانه نیشکر هفت‌تپه به وجود آید. مسئولان فرمایش رهبر انقلاب را باید هم سریع و هم به صورت واقعی اجرا کنند و به معنای دقیق، مردم را پای کار بیاورند. دولت هم باید بکوشد موانع تولید را برای مردم بردارد و به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی نشود تا مشارکت مردم در تولید محقق شود».