مهمترین دلایل شکستن میلگرد و راهکارهای برطرف کردن آن

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین: دلایل اصلی شکستن میلگرد  عوامل اصلی موثر بر خطر شکستن میلگرد عبارتند از: نوع میلگرد و ضخامت ناکافی، استفاده از میلگرد بی کیفیت، استفاده...

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین:

دلایل اصلی شکستن میلگرد

 عوامل اصلی موثر بر خطر شکستن میلگرد عبارتند از: نوع میلگرد و ضخامت ناکافی، استفاده از میلگرد بی کیفیت، استفاده و نصب نادرست، زنگ زدگی میلگرد. همچنین هوای سرد نیز ممکن است شکنندگی میلگرد را افزایش دهد. علاوه بر این عوامل، خطر شکستن میلگرد می تواند تحت تأثیر عواملی مانند منطقه کاربرد، کیفیت متریال مورد استفاده، طرز کار و مونتاژ نیز باشد. بنابراین انتخاب و اجرای میلگرد باید توسط افراد مجرب و متخصص انجام شود. به منظور به حداقل رساندن خطر شکستن میلگرد، در هر مرحله از انتخاب مواد تا مرحله مونتاژ باید مراقب بود و استانداردهای مربوطه را رعایت کرد.

انتخاب میلگرد مناسب با رعایت استاندارد ملی ایران برای پروژه های مختلف، هنری است که یک سازنده و متخصص باید هوشیارانه اجرا کند. به جرات می توان گفت میلگردهای تولید شده در کارخانه آناهیتا گیلان پشتیبان ایمنی برای ساختمانهاست.

کافیست قبل از خرید میلگرد آناهیتا گیلان تحقیقات خود را کامل کرده و خرید خود را از مراکز معتبر نهایی کنید.

 

نوع میلگرد مورد استفاده

میلگرد دارای استاندارد ضخامت مشخصی است. اگر این استانداردها رعایت نشوند، ممکن است خطر شکستگی آهن افزایش یابد.

میلگردها گریدهای مشخصی دارند که با نمادهای A1, A2, A3 و A4 شناخته می شوند. تفاوت گریدها در میزان کربن استفاده شده در میلگردهاست. میلگرد A1 کمترین میزان کربن را داشته و انعطاف پذیرترین میلگرد به حساب می آید. میلگرد A4 نیز بیشترین مقدار کربن را دارد که وجود کربن زیاد در این نوع، باعث می شود این میلگرد قابلیت خمیدگی و انعطاف پذیری کمی داشته باشد.

با توجه به موارد گفته شده، معمولا در پروژه هایی که نیاز به خمکاری میلگرد است، از میلگرد استاندارد A2 که انعطاف پذیری قابل قبول و ضخامت مناسبی دارد، استفاده می شود تا احتمال شکستن میلگرد کاهش یابد.

روش ساخت میلگرد

میلگرد در روش نورد سرد، با اعمال فرآیند کشش یا کمانش در دماهای پایین تولید می شود. به طور کلی، پس از فرآیند خنک سازی، در حالی که دوام فولاد افزایش می یابد، ظرفیت تغییر شکل و قابلیت خمش آن کاهش می یابد. در حالی که در روش فولاد نورد گرم، مقاومت میلگرد افزایش می یابد و احتمال آسیب پذیری میلگرد کاهش می یابد.

برای خرید بهترین نوع میلگرد و اطلاع از قیمت میلگرد امروز با شماره تلفن ۸۸۸۸۵۷۲۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره رایگان خرید توسط کارشناسان فروش، بهره مند گردید.

استفاده از میلگرد بی کیفیت

توجه داشته باشید میلگردی که در ساختمان و پروژه خود استفاده می کنید، از کیفیت لازم برخوردار باشد. به طور مثال اگر مواد جوشکاری مورد استفاده در فرآیند تولید میلگرد بی کیفیت باشد، خطر شکستگی میلگرد افزایش می یابد. به همین منظور برای پیشگیری از چنین مشکلاتی بهتر است به فکر تهیه و خرید میلگرد باکیفیت باشید.پیشنهاد ما برای خرید مرغوبترین نوع میلگرد این است که قیمت میلگرد ظفر بناب را در وبسایت آسن رصد کنید.

اتصال و نصب نادرست میلگرد

معمولا برای خم کردن میلگردها در زاویه های استاندارد و معین از یک میز مخصوص خم کاری استفاده می شود، همچنین تمامی عملیات خم کاری، جوشکاری و اتصال میلگردها باید توسط افراد با تجربه انجام شود. اگر میلگرد تحت بارهای بیش از ظرفیت حمل آن قرار گیرد، یا اگر بیش از زاویه تعیین شده خم شود، ممکن است میلگرد بشکند. پس عدم استفاده از میز و سایر ابزارها و انجام عملیات توسط یک فرد آموزش ندیده، می تواند دیگر علت شکستن میلگرد باشد.

حرارت دادن میلگرد

ممکن است برای اینکه بتوانید میلگرد را راحت تر خم کنید، به آن گرما وارد کنید. درست است که گرما قابلیت انعطاف پذیری میلگرد را افزایش می دهد، ولی در نظر داشته باشید که حرارت دادن زیاد و مکرر، موجب تغییر ساختار شیمیایی میلگرد می گردد که گاها باعث شکسته شدن میلگرد می شود. پس از گرم کردن میلگرد به علت شکستن میلگرد، بپرهیزید.

خوردگی یا زنگ زدگی میلگرد

یکی از اصلی ترین علت شکستن میلگرد، زنگ زدگی آن است. هنگامی که میلگرد برای مدت طولانی در معرض رطوبت و سایر عوامل محیطی قرار می گیرد، ممکن است زنگ بزند که می تواند دوام و قابلیت انعطاف پذیری آهن را کاهش دهد و در نتیجه خطر شکستگی را افزایش دهد. پس بهتر است برای پیشگیری از زنگ زدگی میلگردها تا زمان استفاده را در شرایط مناسبی نگهداری کنید.

عوامل موثر در زنگ زدگی میلگرد

عوامل متعددی در ایجاد خوردگی نقش دارند، از جمله:

  • قرار گرفتن در معرض محیط های دریایی یا ساحلی با محتوای نمک بالا.
  • پوشش بتنی ناکافی روی میلگرد.
  • بتن بی کیفیت یا نسبت مخلوط نامناسب.
  • وجود ترک یا حفره در بتن.
  • کربناته شدن بتن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دی اکسید کربن.

راه های پیشگیری از شکستن میلگرد

  • استفاده از یک مخلوط بتن استتاندارد و خوب نقش حیاتی در مبارزه با خوردگی میلگرد ایفا می کند.
  • از پوشش بتنی کافی روی میلگرد برای محافظت در برابر خوردگی اطمینان حاصل کنید.
  • میلگردها به صورت سرد خم کنید.
  • بهتر است هر میلگرد را فقط یک بار خم کنید، باز و خم کردن دوباره میلگرد ممکن است علت شکستن میلگرد باشد.
  • اجتناب از خم کردن میلگردهای با دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد.
  • برای حداقل آسیب رسیدن به بافت داخلی میلگرد، نباید آن را با زاویه بیش از 90 درجه خم کرد.
  • خم کردن میلگردها با استفاده از فلکه خم کن متناسب با قطر میلگرد.

 

6

سخن آخر

میلگرد یکی از مصالح ضروری برای بتن مسلح است. انتخاب اندازه مناسب میلگرد، گرید، نوع میلگردهای تقویت کننده متناسب و … برای موفقیت هر پروژه بسیار مهم است. در صورت استفاده از میلگرد نامناسب و بی کیفیت، ممکن است با شکستن یا ترک خوردن میلگردها مواجه شوید. در این مقاله به بررسی علت شکستن میلگرد پرداختیم. توصیه می کنیم با رعایت موارد گفته شده از شکستن میلگرد پیشگیری کنید تا مجبور به صرف وقت و هزینه اضافی نشوید.

 

گزارش
«افق تحلیل» گزارش می‌دهد: