سولفات سدیم چیست؟ کاربرد سدیم سولفات

در طبیعت مواد شیمیایی بسیار متعدد با درصد فراوانی متفاوت وجود دارد که برخی از آن‌ها بازیابی شده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سولفات سدیم نیز یک نمونه از...

در طبیعت مواد شیمیایی بسیار متعدد با درصد فراوانی متفاوت وجود دارد که برخی از آن‌ها بازیابی شده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سولفات سدیم نیز یک نمونه از مواد شیمیایی است که کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارد. درواقع این ماده معدنی که در طبیعت یافت می‌شود، بازیافت شده و به حوزه‌های صنعتی راه یافته است. این ماده پایداری بالایی دارد و به هر عاملی واکنش نشان نمی‌دهد. گاهی نیز به‌عنوان یک محصول جانبی تولید می‌شود. باتوجه‌به کاربردهای مختلف این ماده، تولید آن به‌صورت انبوه در شرکت‌های مختلف انجام می‌شود. با ما همراه باشید تا ضمن معرفی این محصول و کاربردهای آن، راجع‌به فروش سدیم سولفات نیز صحبت کنیم.

 

معرفی سولفات سدیم

این ماده که به‌عنوان نمک سدیم در صنایع مختلف شناخته می‌شود، یک جامد کریستالی سفید است که از نمک‌های طبیعی بازیابی می‌شود. استفاده گسترده از این ماده معدنی سبب شده که استخراج آن از معادن، دریاچه‌های نمک و بهره‌برداری از این ماده به فراوانی انجام شود. می‌توان گفت تولید سدیم علاوه‌بر استخراج آن از منابع طبیعی، به روش سنتز شیمیایی نیز انجام می‌شود. میزان تولید سدیم سولفات در سال چیزی حدود ۶ میلیون تن است که به‌عنوان عمده‌ترین ماده شیمیایی کارآمد در جهان شناخته می‌شود.

این نمک معدنی شبیه به پودری سفید رنگ است که هم بدون آب در خاک و هم هیدراته شده در آب‌ها یافت می‌شود. در هر صورت این نمک از قابلیت حل شدن در آب برخوردار است. شکل خشک و بدون آب آن با نام تناردیت یا سدیم متوکسید در صنایع استفاده می‌شود. البته فرم آبدار این نمک طبیعی که سولفات سدیم ۱۰ آبه نیز نامیده می‌شود، در طبیعت فراوان‌تر است. این ماده شیمیایی پایدار به هیچ‌وجه سمی نیست؛ اما باید در استفاده از آن ملاحظات لازم را رعایت کنید.

کاربرد سولفات سدیم

مهم‌ترین فاکتوری که در معرفی این ماده شیمیایی مورد توجه قرار می‌گیرد، کاربرد‌های آن در صنایع مختلف است. سدیم متوکسید به‌عنوان کاتالیزور و واسطه شیمیایی و یک پایه قوی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. آنچه سبب افزایش کاربری این محصول شده است، ویژگی‌های خاصی از قبیل خنثی بودن نمک سدیم در دمای پایین، تمایل به واکنش در دماهای بالا، قابلیت پاک‌کنندگی بالا، تاثیرگذاری بالا بر خاصیت کلوئیدی سیستم تمیزکننده و … است. در ادامه کاربردهای سدیم متوکساید را بررسی می‌کنیم.

صنعت شیشه‌سازی

سولفات سدیم به‌عنوان یک ماده اصلی در صنعت شیشه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر وسیله‌ای که با شیشه تولید شده باشد، مانند شیشه‌های پیرکس و پنجره، در این ماده نیز یافت می‌شود. استفاده از آن در مرحله قالب‌سازی شیشه از به‌وجود آمدن حباب‌های کوچک هوا در فرآیند دمیدن جلوگیری می‌کند. به این ترتیب ردی از سفیدی روی شیشه‌ها باقی نمی‌ماند.

تولید مواد شوینده

ازآنجاکه سدیم متوکساید قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد، به‌عنوان ماده اولیه در تولید پودر لباسشویی و ظرفشویی استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی حدودا یک سوم از وزن مواد شوینده را تشکیل می‌دهد. استفاده از این محصول برای پاک کردن سطوح روغنی مانند کف گاراژ‌ها نیز دیده می‌شود.

صنعت کاغذ و چوب

یکی از کاربردهای رایج سولفات سدیم در صنعت کاغذسازی تعریف می‌شود. از این محصول در تولید پالپ چوب، کارتون‌های بسته‌بندی، مقوا، جعبه‌های پیتزا، کیسه‌های کاغذی و … استفاده می‌شود.

صنایع غذا و دارو

این ماده شیمیایی در صنعت غذایی و داروسازی نیز کاربردهای خاص خود را دارد. سدیم سولفات به‌عنوان یک ماده افزودنی غذایی در فراوری گوشت و تهیه خمیر مایه کیک و جلوگیری از قهوه‌ای شدن محصولات تازه بریده شده کاربرد دارد. در صنعت داروسازی نیز از این ماده در کنار داروهای دیگر برای پاکسازی لوله گوارش قبل از جراحی استفاده می‌شود. از نمک سدیم حتی در محصولات آرایشی نیز به‌عنوان تثبیت‌کننده استفاده می‌شود.

صنعت منسوجات

استفاده از این ماده در نساجی و صنعت رنگرزی به فراوانی انجام می‌شود. سدیم متوکساید باعث می‌شود که رنگ‌ها به‌طور یکنواخت در سطح پارچه پخش شوند. درواقع این ماده به‌عنوان تعدیل‌کننده به‌کار می‌رود. علاوه‌بر آن مقاومت و استحکام پارچه را نیز افزایش می‌دهد.

سایر کاربردهای صنعتی

از دیگر کاربردهای سولفات سدیم می‌توان به استفاده از آن در تولید کود، رنگدانه، ساخت باتری، خوراک دام و سایر کاربردها در صنایع شیمیایی اشاره کرد. به‌کارگیری این ماده شیمیایی به‌عنوان جزو کلیدی در صنایع مختلف به افزایش بهره‌وری و افزایش کیفیت تولیدات آن‌ها می‌انجامد. برای نمونه استفاده از این نمک معدنی در صنعت کاغذ باعث می‌شود که خمیر کاغذ به بهترین شکل تولید شده و نتیجه این فرایند کاغذهای باکیفیت با ویژگی‌های عالی باشد.

فروش سدیم سولفات

در فروش سدیم متوکسید چند فاکتور مورد بررسی قرار می‌گیرد. باتوجه‌به این‌که این محصول در شرکت‌های مختلف تولید می‌شود، کیفیت‌های متفاوتی نیز دارد. درنهایت با قیمت‌های متفاوت نیز عرضه می‌شود. برای این‌که بتوانید این ماده را با کیفیت بالا تهیه کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید. شما باید درصد خلوص این ماده را متناسب با نوع کاربری خود انتخاب کنید؛ چون هرصنعت به سولفات سدیم با درصد خلوص مشخص نیاز دارد؛ بنابراین، خرید این محصول یک خرید تخصصی محسوب می‌شود و بهتر است برای تشخیص کیفیت آن نیز یک شرکت تولیدکننده متخصص و معتبر را انتخاب کنید. فروش سدیم سولفات در کیسه‌های ۲۵ و ۵۰ کیلوگرمی و پالت‌های یک تنی انجام می‌شود.

اگرچه قیمت سولفات سدیم به‌خاطر عوامل متعددی مانند برند تولیدکننده، هزینه‌های تولید، درصد خلوص و فاکتورهای دیگر یکسان نیست؛ اما به‌دلیل دسترسی آسان به آن، قیمت مناسبی دارد و برای صنایع مختلف مقرون‌به‌صرفه است. شرکت‌های معتبر فروش سدیم متوکسید روش‌های نگهداری از آن را نیز به شما معرفی می‌کنند. این ماده باید در بسته‌بندی‌های مناسب در محیط خشک و به دور از آب، در دما و تهویه مناسب نگهداری شود و از مواد آلی و ترکیبات اکسیدکننده دور باشد. چنین شرکت معتبری علاوه‌بر فروش سدیم سولفات، سدیم هیدروکسید را نیز عرضه می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی سولفات سدیم و کاربردهای گسترده آن در صنایع مختلف پرداختیم. این ماده شیمیایی از منابع طبیعی بازیابی می‌شود، اگرچه سمی نیست؛ اما باید در استفاده از آن احتیاط کنید تا از عوارض جانبی این ماده در امان باشید. باتوجه‌به این‌که نمک معدنی در صنایع مختلف به فراوانی استفاده می‌شود، تولید سالانه آن به شکل انبوه انجام شده و فروش بالایی دارد. برای این‌که از درصد خلوص و کیفیت این نوع نمک اطمینان داشته باشید، بهتر است آن را از یک شرکت تولیدکننده معتبر خریداری کنید. خرید سدیم هیدروکسید و سولفات سدیم از شرکت معتبر تولیدکننده آن برای صنایع مختلف صرفه اقتصادی دارد. مارکو کمیکالز یکی از بزرگترین تولید کننده سدیم متوکسید در ایران می باشد که می توانید سود پرک و سدیم متیلات را از این شرکت تهیه نمایید.

گزارش
«افق تحلیل» گزارش می‌دهد: