جواز کسب چه مزایایی دارد؟

    بسیاری از کسب و کارهایی که نیاز به یک مکان خاص برای ارائه خدمات خود دارند، باید جواز کسب دریافت کنند. اکنون ممکن است این سوال مطرح شود...

 

 

بسیاری از کسب و کارهایی که نیاز به یک مکان خاص برای ارائه خدمات خود دارند، باید جواز کسب دریافت کنند. اکنون ممکن است این سوال مطرح شود که جواز کسب چیست؟ جواز کسب در واقع یک مجوز است که به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت قانونی خدمات خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهید. بدون این جواز هر نوع فعالیتی غیر قانونی است و قطعا با مجازات سنگینی همراه خواهد بود.

پروانه کسب با توجه به نوع مشاغلی که در ایران وجود دارد دسته‌بندی می‌شود و البته صنف‌های مختلفی دارد. به عنوان مثال اگر شما فروشنده لباس هستید، باید جواز کسب توزیعی را از اتحادیه صنفی مربوطه دریافت کنید. اما اگر می‌خواهید یک آرایشگاه تاسیس کنید و به مردم خدمات ارائه دهید، نیاز به جواز کسب خدماتی دارید. حتی نوع جواز کسب نیز متفاوت است و به دو صورت موقتی و دائمی ارائه می‌شود. جواز موقتی به صورت یکساله در اختیارتان قرار می‌گیرد و می‌توانید به صورت سالانه آن را تمدید کنید. اما جواز دائمی به صورت بلند مدت است و تا ۵ سال می‌توان از آن استفاده کرد.

بدون شک دریافت جواز کسب علاوه بر مسائل قانونی، مزایای بیشماری برای صاحبان مشاغل دارد که در این مطلب بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم. البته این جواز تنها شامل افرادی می‌شود که علاوه بر دارا بودن شرایط لازم، مدارک آن‌ها نیز کامل باشد تا بتوانند به صورت قانونی کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز کسب چیست؟

اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده و برای آن جواز رسمی دریافت کنید، باید مدارک و شرایط شما کامل باشد:

  • کارت پایان خدمت یا معافیت اولین مدرک ضروری برای آقایان است. حتی اگر دانشجو هستید هم باید گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشید.

  • سند مهم بعدی، تعیین وضعیت ملکی است که قصد فعالیت در آن را دارید. افرادی که صاحب ملک هستند حتما باید سند ملک را ارائه دهند. در غیر این صورت تنها ارائه اجاره‌نامه کفایت می‌کند.

  • عدم سو پیشینه و سابقه خلاف نیز لازمه دریافت جواز کسب است. پس به این نکته نیز توجه داشته باشید.

  • گواهی عدم اعتیاد نیز مدرک دیگری است که باید برای دریافت جواز داشته باشید. با انجام آزمایش‌های مشخص شده این گواهی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

  • ارائه کپی آخرین مدرک تحصیلی لازمه دریافت جواز کسب و کار است. البته افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند، با ارائه مدرکی که نشان از سواد خواندن و نوشتن آن‌ها داشته باشد، می‌توانند جواز را دریافت کنند.

  • مدارک دیگری چون عکس، کپی کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه، ارائه قولنامه، کسب اجازه از مراجع مختلف و… نیز لازمه دریافت جواز کسب هستند.

مزایای دریافت جواز کسب چیست؟

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر درخواست برای شغل‌های آزاد بسیار زیاد است، نیاز است که با مفهوم جواز کسب بیشتر آشنا شوید. قطعا این جواز تنها برای ثبت یک مکان برای انجام فعالیت‌های اقتصادی قانونی نیست. بلکه مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دریافت وام‌های بانکی

اولین و بهترین مزیت این جواز، دریافت وام‌های بانکی است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی رشد کسب و کارها داشته باشد. قطعا اگر شما هم یک شغل بزرگ داشته باشید، ممکن است نتوانید از پس هزینه‌های بیشمار آن برآیید. در اینجا می‌توانید براساس نوع شغل خود و با استفاده از جواز کسب، به بانک یا سایر موسسات مالی مربوطه مراجعه کنید تا اگر شرایط برایتان مساعد بود، وام‌ به شما تعلق گیرد.

برخورداری از معافیت گمرکی

افرادی که واردات و صادرات ماشین‌آلات کسب و کارهای مختلف را انجام می‌دهند، باید برای این کار هزینه‌های زیادی به گمرک پرداخت کنند. اما اگر برای کار خود پروانه کسب داشته باشید، می‌توانید از معافیت گمرکی مختص این نوع گواهی استفاده کرده و با هزینه کمتری واردات و صادرات را انجام دهید.

جلب اعتماد مشتریان

صاحبان مشاغلی که دارای جواز کسب هستند یعنی کسب و کار آن‌ها توسط دولت تایید شده است و به حالت قانونی فعالیت می‌کنند. همین موضوع نیز باعث شده تا اعتماد مشتریان جلب شود و برای عقد قردادهای مختلف با شما همکاری داشته باشند.

بیمه پرسنل

صاحبان مشاغل می‌توانند با استفاده از جواز کسب، کارکنان خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهند. به این صورت که جواز کسب خود را به سازمان بیمه تحویل می‌دهند و آن‌ها بخش بزرگی از هزینه‌های بیمه پرسنل را تقبل می‌کنند. البته همچنان درصد کمی از این هزینه‌ها باید توسط خود پرسنل پرداخت شود که این موضوع همچنان می‌تواند یک مسئله بزرگ باشد.

ثبت علامت تجاری

شما با دریافت جواز کسب می‌توانید کسب و کار خود را با نام و علامت تجاری خود ثبت کنید. بدون شک با ثبت برندتان، هم اعتماد مشتریان نسبت به خدمات شما بیشتر می‌شود و هم می‌توانید نام خود را در بازار پررنگ‌تر کنید. این کار همچنین می‌تواند باعث رشد کسب و کار شما شود و فروشتان را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

سایر مزایای دریافت جواز کسب

  • امکان شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی برای شناخته شدن کسب‌و‌کار

  • امکان شرکت در مزایده‌های دولتی مرتبط با کسب و کار

  • امکان یافتن زمین در مکان‌های صنعتی با هزینه کمتر و البته پرداخت اقساطی

  • امکان استفاده از تعرفه‌های صنعتی برق و گاز

  • قابلیت استفاده از سهمیه سوخت برای مشاغل مرتبط

چه مدت زمانی طول می‌کشد تا جواز کسب صادر شود؟

اکنون که با مفهوم جواز کسب و اهمیت آن در مشاغل مختلف آشنا شدید، می‌توانید متناسب با نوع کسب و کار خود برای گرفتن آن اقدام کنید. این مجوز همانطور که گفته شد مزایای بسیار زیادی دارد و از طریق آن می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گرفتن این گواهی بسیار سخت و زمان‌بر است و ترجیح می‌دهند کارهای خود را به شکل غیر قانونی پیش ببرند. در صورتی که شما پس از ارائه درخواست کتبی سه ماه زمان دارید که مدارک خود را تکمیل کنید. تنها پس از گذشت ۱۵ روز از ارائه مدارک، جواز کسب در اختیار شماست و می‌توانید به صورت قانونی فعالیت خود را آغاز کنید.

در هر صورت اگر همچنان برای انجام این کار کوتاهی می‌کنید، می‌توانید از طریق ثبت شو اقدامات لازم را انجام دهید. یک شرکت بسیار معتبر که با ارائه خدمات آنلاین ثبت و مالیات مانند ثبت شرکت، اخذ جواز کسب و… در خدمت شماست و در کوتاه‌ترین زمان کارتان انجام می‌شود.

گزارش
«افق تحلیل» گزارش می‌دهد: