سورپرایز دولت برای مستاجران با آپشن طلایی | شرایط دریافت وام ودیعه مسکن تغییر کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین: به گزارش پایگاه خبری قاب امروز:وام ودیعه مسکن روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ تعیین‌تکلیف شد و در سال جدید با مبالغ بیشتری در اختیار متقاضیان...

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری قاب امروز:وام ودیعه مسکن روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ تعیین‌تکلیف شد و در سال جدید با مبالغ بیشتری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وام ودیعه مسکن مستاجران تهرانی به‌عنوان ۲۰۰ میلیون تومان است و برای ساکنان کلانشهر‌ها ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌اند. فراموش نکنیم تا قبل از نهایی شدن مبلغ وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۳، رقم تسهیلات مستاجران پایتخت‌نشین ۱۵۰ میلیون تومان بود.

وام ودیعه مسکن در سایر شهر‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد و قرار است امسال روستایی‌ها ۴۰ میلیون تومان وام بگیرند.

وام ودیعه مسکن؛ ماجرای صف میلیونی چیست؟وام ودیعه مسکن فعلا فقط شامل ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر شده است؛ کمتر از ۴۵ درصد متقاضیان

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن اساسا برای مستاجر‌ها تعریف می‌شود و متقاضی که خواستار دریافت چنین تسهیلاتی است، باید اجاره‌نامه داشته باشد. ارائه اجاره‌نامه معمولی یا اجاره‌نامه‌های ثبت شده در سامانه املاک مستغلات، تفاوتی باهم ندارند، اما طبق قانون شش ماه بعد از دریافت کد رهگیری، امکان دریافت وام ودیعه مسکن وجود خواهد داشت.

وام ودیعه مسکن به کسی که خودش یا همسرش در زمان ثبت‌نام ملک یا زمینی داشته باشند، تعلق نمی‌گیرد و اگر بعد از دریافت وام خلاف این ماجرا محرز شود، جریمه‌ها و خسارت‌ها برعهده دریافت‌کننده وام است. از طرفی وام ودیعه مسکن مثل سال‌های قبل به متقاضیانی که خودشان یا همسرشان درحال پرداخت اقساط وام حوزه‌های مسکن هستند، تعلق نمی‌گیرد.

سود وام ودیعه مسکن چقدر است؟

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته قرار است بدون شک و شبهه‌ای درباره میزان سود و نحوه اقساط به مستاجران پرداخت شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی اقساط وام ودیعه مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۲۳ درصد محاسبه می‌شود و بازپرداخت اقساط وام ودیعه مسکن، بسته به توافق بانک و متقاضی، حداکثر پنج سال خواهد بود.

اقساط وام ودیعه مسکن به این‌ترتیب برای مستاجری که در تهران ساکن است و از تسهیلات ۲۰۰ میلیونی استفاده می‌کند، به ماهی پنج میلیون و ۶۳۸ هزار تومان می‌رسد.

اقساط وام ودیعه مسکن ۱۵۰ میلیونی به شکلی است که آن‌ها باید بعد دریافت وام خودشان را آماده اقساط چهار میلیون و ۲۲۸ هزار تومانی کنند. این عدد برای وام ۱۰۰ میلیونی به دو میلیون و ۸۱۹ هزار تومان و برای وام ۴۰ میلیونی روستایی به یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان می‌رسد.

محاسبه اقساط وام ودیعه مسکن

انواع وام ودیعه مسکن

اقساط ماهانه

جمع کل اقساط

سود وام ودیعه مسکن

وام 200 میلیونی

پنج میلیون و 638 هزار و 94 تومان

338 میلیون و 285 هزار و 653 تومان

138 میلیون و 285 هزار و 653 تومان

وام 150 میلیونی

چهار میلیون و 228 هزار و 571 تومان

253 میلیون و 714 هزار و 240 تومان

103 میلیون و 714 هزار و 240 تومان

وام 100 میلیونی

دو میلیون و 819 هزار و 47 تومان

169 میلیون و 142 هزار و 827 تومان

69 میلیون و 142 هزار و 827 تومان

وام 40 میلیونی

یک میلیون و 127 هزار و 619 تومان

67 میلیون و 657 هزار و 131 تومان

27 میلیون و 657 هزار و 131 توان

مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن از پرداخت وام ودیعه مسکن توسط بانک‌ها به بیش از ۴۴۵ هزار متقاضی خبر داد.

سیداحمد خادمیان مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن روند ارائه تسهیلات ودیعه مسکن را توسط بانک‌ها تشریح کرد و گفت: تاکنون به تعداد یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر از متقاضیان در «سامانه» ثبت‌نام کردند که از این میزان متقاضی ثبت‌نام شده، یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر دارای شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شدند.

مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن در ادامه تاکید کرد: از تعداد واجدین شرایط دریافت وام ودیعه مسکن یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۰۵ نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن معرفی شدند که بانک‌ها تاکنون با ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر عقد قرارداد کردند.

وی افزود: با توجه به تکلیف قانونی، ضرورت دارد تا بانک‌ها پرداخت تسهیلات را به معرفی‌شدگان سرعت بدهند.

امروزه اکثر مستاجران به دنبال وام ودیعه مسکن هستند، اما گاهی به دلایل مختلف متقاضیان نمی‌توانند ضامنی معتبر برای ضمانت وام خود به بانک ارائه دهند. به همین دلیل دریافت وام برای این افراد به مراتب سخت‌تر می‌شود. اما بانک پاسارگاد در یکی از طرح‌های خود، این وام را بدون ضامن در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد .

مبلغ وام درنظر گرفته شده از سوی دولت باتوجه به شهر متفاوت است به عنوان مثال برای تهرانی‌ها مبلغ وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومان، کلان شهرها ۱۵۰ میلیون تومان، شهرستان‌ها ۱۰۰ میلیون تومان و شهرهای کوچک و روستاها ۴۰ میلیون تومان است. اما مبلغ وام در نظر گرفته شده از سوی شعب پاد بانک پاسارگاد به‌منظور وام ودیعه مسکن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان می‌باشد. در شعب پاد بانک پاسارگاد اینکه فرد از کدام شهر تقاضای وام نموده باشد اهمیتی ندارد و فقط به میزان مبلغ اجاره بها بستگی دارد.

گزارش