چطور می‌توانیم از سفر مارکت بلیط کنسلی هواپیما بخریم؟

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین:   اگر شما نیز جزو این دسته از مسافران هستید و می‌خواهید درباره این سه اصطلاح و تفاوت میان آن­ها اطلاعات خوبی به دست...

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین:

 

اگر شما نیز جزو این دسته از مسافران هستید و می‌خواهید درباره این سه اصطلاح و تفاوت میان آن­ها اطلاعات خوبی به دست آورید تا در هنگام خرید بلیط بتوانید در هزینه‌های سفرتان صرفه جویی کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید. در بخش انتهایی بهترین راه برای خرید بلیط ارزا­ن­قیمت هواپیما را به شما معرفی می‌کنیم.

بلیط کنسلی هواپیما چیست؟

اصطلاح بلیط کنسلی هواپیما چند سالی است که در میان مسافران و حتی وب‌سایت‌های فروش بلیط رایج شده است. اگر از مسافرینی که قصد تجربه سفری ارزان‌قیمت را دارند و به دنبال بلیت‌های کنسلی هستند، بپرسید منظورشان از این بلیط چیست؛ می‌گویند بلیت‌هایی که در چند روز آخر مانده به سفر به دلایل مختلفی توسط مسافران کنسل شده‌اند و اکنون با قیمت کمتری به فروش می‌رسند.

بخشی از این تعریف درست و بخشی از آن غلط است. بخش غلط آن مربوط به فروش بلیط‌های کنسل شده با قیمت کمتر ‌است. ایرلاین‌ها یا آژانس‌های هواپیمایی بلیت‌های کنسل شده خود را با قیمت کمتری به فروش نمی‌رسانند. بخش درست این تعریف زمانی است که به بلیط­های ارزان قیمتی اشاره دارد که در چند روز مانده به شروع پرواز قیمت کمتری پیدا می‌کنند.

تفاوت بلیط کنسلی با بلیط چارتر

برای آنکه درک بهتری نسبت به بلیط­ هواپیما داشته باشید، باید بدانید که بلیط این وسیله نقلیه به دو صورت چارتری و سیستمی به فروش می‌رسد. بلیت‌های چارتری در ابتدا توسط آژانس‌های چارتر کننده از ایرلاین‌ها پیش‌خرید می‌شوند و سپس به بازار عرضه می‌گردند. آژانس‌های چارتر کننده معمولاً در مسیرهای پرتردد یا زمان‌هایی که میزان تقاضا برای سفر به یک مقصد افزایش پیدا می‌کنند، اقدام به چارتر کردن پروازهای آن مسیر می‌کنند. به طور مثال در مسیرهای داخلی می‌توان به مسیر تهران مشهد، تهران کیش و تهران قشم اشاره کرد. در مسیرهای خارجی نظیر تهران استانبول و تهران دبی نیز بلیط های چارتری پیدا می­شوند.

اگر از چند روز مانده به شروع یک پرواز تمام بلیت‌ها به فروش نرسد، آژانس‌های چارتر کننده، بنا بر سیاست‌های قیمتی که دارند، اقدام به کاهش قیمت بلیط خود می‌کنند. این کاهش قیمت را معمولاً در زمانی مشاهده می‌کنید که میزان تقاضا برای سفر به یک مقصد کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین در فصل شلوغ سفر نظیر نوروز یا تابستان خیلی سخت می‌توانید بلیط­های چارتری ارزان‌قیمت را پیدا کنید. در این مدت باید به سراغ بلیط­های سیستمی بروید که قیمت ثابت­تری دارند و می‌توانید آن‌ها را از چند هفته تا یک ماه زودتر با قیمت پایین‌تری خریداری کنید.

اگر مسافری بلیط چارتر یک مسیر را خریداری کرده باشد، نمی‌تواند آن را کنسل کند و صرفاً می‌تواند به سفر خود نرود. اما با خرید بلیط های سیستمی مسافران می‌توانند بلیط خود را کنسل کنند و مبلغی از کل هزینه به آن‌ها بازگردانده می‌شود.

درنتیجه، بلیت‌های چارتری حتی اگر کنسل شوند، دوباره به فروش نمی‌رسند. بلیط‌های سیستمی نیز در صورت کنسل شدن، دوباره با همان قیمت اصلی به فروش می‌رسند.

پس تا اینجا متوجه شدیم که بلیت‌های کنسلی هواپیما به‌هیچ‌عنوان ارزان‌تر به فروش نمی‌رسند.

آیا بلیط لحظه آخری کنسل شده‌اند؟

عبارت دیگری که با دانستن تعریف آن می­توانید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید، بلیط­های لحظه آخری است. بلیط­های لحظه آخری هم از نوع سیستمی و هم چارتری هستند. زمانی که ایرلاین یا آژانس­های چارتر کننده متوجه شوند که تمام صندلی‌های یک پرواز به فروش نمی‌رسد، از یک روز مانده به شروع پرواز اقدام به کاهش قیمت بلیت خود می‌کنند. این دسته از بلیط‌ها به‌عنوان بلیط‌های لحظه آخری شناخته می‌شود. همان‌طور که متوجه شدید بازهم بلیطی کنسل نشده است.

چگونه ارزان‌قیمت هواپیما را خریداری کنیم؟

برخی از مسافران به دنبال خرید بلیط کنسلی هواپیما هستند تا هزینه‌های سفرشان کاهش پیدا کند، اما از عبارت اشتباهی برای نام بردن بلیط­های ارزان­قیمت استفاده می­کنند. تا اینجا متوجه شدیم که بلیط­های لحظه آخری هواپیما یا بلیط‌های چارتری که قیمت کمتری نسبت به بلیط های سیستمی پیدا کرده‌اند، تنها بلیط‌های ارزان‌قیمت هواپیما به حساب می‌آیند. اگر شما نیز به دنبال بلیط های ارزان‌قیمت هستید دو راه پیش رو دارید.

راه‌حل اول: زمان سفرتان را طوری انتخاب کنید که در آن مدت، میزان تقاضا برای سفر به مقصد مورد نظرتان کاهش پیدا می‌کند. به طور مثال فصول سرد سال نظیر پاییز و زمستان برای سفر به مقاصدی مثل استانبول، مشهد و دبی به عنوان فصل خلوت سفر شناخته می­شود. در این زمان احتمال پیدا کردن بلیط­های چارتری ارزان‌قیمت وجود دارد.

راه‌حل دوم: اگر هم به دنبال بلیت‌های لحظه آخری می‌گردید، لازم است که بلیط هواپیمای مقصد مورد نظرتان را پیوسته چک کنید و اگر متوجه شدید از ۲۴ ساعت مانده به پرواز، قیمت یک بلیط کاهش پیدا کرد، اقدام به خرید کنید.

28

البته راه‌های دیگری برای پیدا کردن بلیط‌های ارزان‌قیمت نیز وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان خرید بلیط هواپیما را اواسط هفته در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قرار دهید.
  • پروازهایی را انتخاب کنید که ساعتشان از نیمه‌شب تا اوایل صبح است.
  • برای فصل‌های شلوغ سفر مثل نوروز یا تابستان از چند هفته تا یک ماه زودتر بلیط سیستمی را خریداری کنید.
  • کلاس پروازی اکونومی را انتخاب کنید.
  • از وب‌سایتی خرید خود را انجام دهید که کارمزد کمتری می‌گیرد.
  • به‌جای سر زدن به تک‌تک وب‌سایت‌های فروش بلیت از بازار آنلاین خدمات سفر یا سفرمارکت استفاده کنید.

سفرمارکت؛ مرجع معتبری برای خرید بلیط ارزان‌قیمت هواپیما

یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما را پیدا کنید، مراجعه به بازار آنلاین خدمات سفر (سفرمارکت) است. در این بازار بلیت عرضه شده توسط ۴۴ وب‌سایت تأمین‌کننده پرواز در یک صفحه و یک‌جا به شما نمایش داده می‌شود.

شما می‌توانید در بخش فیلترهای وب‌سایت سفرمارکت گزینه­هایی را فعال یا غیرفعال کنید تا نتایج جستجو محدود شوند. به طور مثال می‌توانید گزینه بلیط چارتر را کلیک کنید تا تنها بلیط‌های چارتر مقصد سفرتان به شما نمایش داده شود. همچنین می‌توانید مدت زمان پرواز، ساعت پرواز، وب‌سایت عرضه‌کننده بلیط، ایرلاین و کلاس پروازی را انتخاب کنید.

با مشاهده یک لیست جامع از بلیت هواپیمای ایرلاین‌های مختلف می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، قیمت آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و ارزان‌ترین بلیط را برای خود انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید از بخش تقویم قیمتی سفرمارکت استفاده کنید تا ارزان‌ترین روز را برای خرید بلیط هواپیما در یک هفته تا یک ماه آینده مشاهده کنید.

اگر می­خواهید پیوسته از قیمت روز بلیط هواپیما موردنظرتان آگاه شوید تا اگر متوجه کاهش قیمت یک بلیت شدید، آن را خریداری کنید؛ می‌توانید اپلیکیشن سفرمارکت را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید تا در هرکجا که هستید تنها با چند کلیک از قیمت روز بلیط هواپیمای مورد نظرتان آگاه شوید.

سخن آخر

برخی از مسافرینی که به دنبال خرید بلیط ارزان‌قیمت هستند، به‌اشتباه فکر می‌کنند که بلیت‌های لحظه آخری یا بلیط های چارتری ارزان‌قیمت توسط مسافران کنسل شده‌اند و به همین دلیل ارزان‌تر به فروش می‌رسند. در این مقاله توضیح دادیم که در چه زمانی می‌توانید بلیط های چارتری ارزان‌قیمت را پیدا کنید و چگونه می‌توان بلیط های لحظه آخری را خریداری کرد. در آخر سفرمارکت را به عنوان مرجع معتبری برای خرید بلیط ارزان‌قیمت به شما معرفی کردیم تا با استفاده از امکانات و بخش‌های مختلف آن، در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید ارزان‌ترین بلیط را پیدا کنید.

 

گزارش