فاجعه در رفح درانتظار تل آویو | حمله رفح به شکست می انجامد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین: شهر رفح و مناطق اطراف آن از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند؛ ویژگی هایی که عملیات نظامی در آن را برای ارتش اشغالگر...

پایگاه خبری تحلیلی افق تحلیل آنلاین:

شهر رفح و مناطق اطراف آن از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند؛ ویژگی هایی که عملیات نظامی در آن را برای ارتش اشغالگر اسرائیل به یک فاجعه تبدیل خواهد کرد.

شهر رفح یک شهر تاریخی در جنوب نوار غزه است که قدمت آن به بیش از ۵ هزار سال قبل می‌رسد. این منطقه در مجاورت مرز مصر قرار دارد و گذرگاهی زمینی از غزه به روی دنیا محسوب می شود. رفح به علت قرار گرفتن در خط تقابل با رژیم صهیونیستی در منطقه یک محور استراتژیک و حساس محسوب می‌شود.

از دیگر ابعاد اهمیت این منطقه راهبردی در طول جنگ غزه می‌توان به مهاجرت صدها هزار نفر از ساکنان غزه از مناطق مختلف به این شهر اشاره کرد. تعداد ساکنان اصلی این منطقه قبل از جنگ اخیر ۲۶۰ هزار نفر بود، اما در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی در این منطقه حضور دارند که در شرایط سخت انسانی به سر می برند و حمله زمینی رژیم صهیونیستی اوضاع معیشتی و امنیتی آنها را سخت‌تر خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه «غیر قابل تحمل» خواهد بود.

جغرافیای سخت رفح برای عملیات نظامی

رفح از شمال به خان یونس و از جنوب به اراضی مصر و از غرب به دریای مدیترانه و از شرق به منطقه موسوم به خط سبز منتهی می شود که حد فاصل مناطق فلسطینی سال ۱۹۶۷ و اراضی اشغالی است.

این منطقه تنها ۴۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بخش اعظمی از آن را نوار ساحلی تشکیل داده و در عین حال در مجاورت صحرای سینا قرار دارد که رژیم صهیونیستی پیش از این تلاش داشت از این منطقه به عنوان وطن جایگزین اهالی غزه استفاده کند، اما با مخالفت مصر و ساکنان غزه و دیگر کشورهای عربی و اسلامی مواجه شد.

پادشاه اردن خواستار اتخاذ اقدام بین‌المللی برای ممانعت از وقوع یک «فاجعه جدید» درنتیجه حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه شد.

شهر رفح شامل ۱۰ محله و منطقه است که عبارتند از: منطقه المواصی و تل السلطان و مرکز شهر و منطقه الحشاش و رفح غربی و النخلة و خربة العدس و حی السلام و الجنینة و البیوک. مساحت این منطقه نیز تنها ۶۳ کیلومتر مربع است.

آب و هوای این منطقه صحرایی است و تابستان‌های طولانی و گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد و خشک دارد. میانگین دمای هوا در تابستان در این منطقه ۳۱ درجه است.

ابعاد غیر انسانی عملیات نظامی در رفح و خشم جامعه جهانی

تبدیل شدن به شریان حیاتی اصلی مردم غزه یکی دیگر از دلایل اهمیت راهبردی منطقه رفح به شمار می‌رود. گذرگاه رفح در طول محاصره نزدیک به دو دهه‌ای این منطقه یکی از معدود گذرگاه‌های فعال غزه به شمار می‌رفت.

محافل بین‌المللی و اکثریت قریب به اتفاق اعضای جامعه جهانی و کشورهای غربی با توجه به تمرکز بالای انسانی در این منطقه، آغاز عملیات نظامی زمینی در آن را یک فاجعه ارزیابی کرده اند. کشورهای غربی حامی تل‌آویو معتقدند افزایش تلفات غیرنظامیان در نتیجه این عملیات باعث گسترش خشم جهانی علیه رژیم صهیونیستی می‌شود و این موضوع می‌تواند برای تل‌آویو خطرناک باشد. دیگر کشورها نیز نسبت به حجم بالای تلفات احتمالی غیر نظامیان در این منطقه هشدار داده اند.

گردان‌های مقاومت در رفح با پتانسیل کامل آمادگی جنگ دارند

کریم الفلاحی کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک و سرتیپ ستاد در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد که عملیات نظامی اسرائیل در رفح برای ارتش این رژیم ساده نخواهد بود، چرا که گردان‌های مقاومت در این منطقه با تمامی پتانسیل و امکانات خود آمادگی مقابله را دارند.

بنا بر گزارش‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی ارائه کرده، ۴ گردان وابسته به گروه‌های مقاومت در رفح حضور دارند که گفته می‌شود تاکنون وارد درگیری‌های گذشته در غزه نشده‌اند و از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی در آمادگی کامل به سر می‌برند. علاوه بر اینکه این نیروها در محیطی مبارزه خواهند کرد که کاملاً با آن آشنا هستند و شبکه گسترده تونل‌های رفح نیز به کمک آنها خواهد آمد.

تجربه درگیری ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق دیگر غزه نیز نشان از پیچیده بودن این عملیات برای نظامیان صهیونیست دارد. در درگیری‌های گذشته تاکنون ۱۳۰۰ دستگاه از تجهیزات نظامی دشمن صهیونیستی منهدم شده و ارتش اشغالگر مجبور به عقب نشینی از خان یونس شده است.

الجزیره به نقل از این کارشناس مسائل نظامی می‌افزاید که علاوه بر این مشکلات، ارتش رژیم صهیونیستی نیز دچار فرسایش شده و تلفات زیادی را در درگیری‌های گذشته داده است. الفلاحی همچنین به هماهنگی گسترده میان گروه‌های مقاومت اشاره و تاکید کرد که اتاق عملیات این گروه‌ها تشکیل شده و هماهنگی بسیار بالایی بین آنها وجود دارد.

گزارش