بیش از 8 میلیارد دلار مبادلات تجاری خارجی تاجیکستان در سال 2023

به گزارش خبرنگار خبرگزاری افق تحلیل در دوشنبه، «ذوقی ذوقی‌زاده» وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان از افزایش مبادلات بازرگانی خارجی این کشور در سال گذشته میلادی خبر داد. بنابر...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری افق تحلیل در دوشنبه، «ذوقی ذوقی‌زاده» وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان از افزایش مبادلات بازرگانی خارجی این کشور در سال گذشته میلادی خبر داد.

بنابر سخنان وی،  مبادلات خارجی تاجیکستان در سال گذشته میلادی به بیش از 8 میلیارد و 328 میلیون و 900 هزار دلار افزایش یافت که بالاترین رقم در تاریخ استقلال این کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: این شاخص در مقایسه با سال 2022 میلادی 13.9 درصد ( مبلغ یک میلیارد و 19 میلیون و 400 هزار دلار) بیشتر است. صادرات محصولات در سال 2023 میلادی یک میلیارد و 448 میلیون و 800 هزار دلار را تشکیل داده که نسبت به یک سال گذشته 14.3 درصد (مبلغ 306.6 میلیون دلار) افزایش داشته است.

در سال گذشته میلادی، در نتیجه اتخاذ مزایای مالیاتی و گمرکی در مناطق مختلف تاجیکستان، بنگاه‌های تولیدی با فناوری‌های مدرن ایجاد، حجم تولید کالاهای مصرفی افزایش، نیازهای بازار داخلی تامین و ساختار صادرات افزایش یافت.

با احتساب نرخ صادرات تعدادی از کالاها و محصولات نسبتا جدید (مس، آنتیموان، پوشاک، جوراب، مشروبات، رنگ‌های ساختمانی، کیسه‌های بسته بندی، محصولات کاغذ و مقوا) نسب به سال 2022 میلادی 80 میلیون دلار افزایش داشته و 350 میلیون دلار را تشکیل داد.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

گزارش
«افق تحلیل» گزارش می‌دهد:
«افق تحلیل» گزارش می‌دهد:
«افق تحلیل» گزارش می‌دهد: